miercuri, 21 mai 2008

Calculatorul-util sau inutil?


Intr-o societate in continua schimbare se impune crearea unui mediu educational care sa ofere tinerilor nostri sanse egale cu a celor din intreaga lume . Astfel ei trebuie sa beneficieze de toate avantajele oferite de utilizarea calculatorului si a retelei Internet . Simpla includere a disciplinei informatica in planurile de invatamant si dotarea scolilor cu calculatoare nu duce la cresterea performantelor elevilor.Trebuie gasite metodele pedagogice adecvate astfel incat elevii sa asimileze cunostiinte deprinderi dar si un mod de a rationa.Ei nu trebuie transformati in „roboti” care sa stie sa butoneze calculatorul, de aceea trebuie sa efectueze atat experimente reale cat si experimente virtuale.Lucrarea prezinta avantajele si dezavantajele utilizarii calculatorului in timpul orelor de fizica si un studiu care evidentiaza faptul ca integrarea softurilor educationale in lectie alaturi de mijloacele de invatamant clasice duce la cresterea performantelor scolare.
Expertii in sisteme de reforme in invatamant sustin tot mai mult ideea ca promovarea unui invatamant modern, prospectiv, flexibil, deschis unei piete a muncii si continuu adaptabil la cerintele schimbarii si dezvoltarii complexe nu se mai poate face astazi fara o regandire si o renovare structural sistemica a invatamantului din perspectiva conceptiei integratoare a educatiei permanente. Educatia permanenta urmareste formarea si perfectionarea personalitatii omului pe parcursul intregii vieti. Realizarea unei educatii permanente impune colaborarea interdisciplinara a mai multor domenii: psihologie, sociologie, economie, stiinte si altele. Astfel, procesul educational este asociat nu numai cu scoala sau calitatile intelectuale, el este strans legat de totalitatea experientei de viata si a activitatilor umane, de maturizarea sentimentelor, de puterea imaginatiei si capacitatile intelectuale, de curiozitatea care insoteste cautarea raspunsului la toate intrebarile si sentimentul responsabilitatii pentru opinii si actiuni in activitatea sociala.
In educatia permanenta, cartile nu mai constituie singurul instrument al educatiei. Teatrul, radioul, televizorul, cinematograful, calculatorul sunt din ce in ce mai utilizate.
Calculatorul este foarte util atat elevului cat si profesorului insa folosirea acestuia trebuie realizata astfel incat sa imbunatateasca calitativ procesul instructiv-educativ, nu sa il ingreuneze.
In orele de fizica calculatorul este utilizat pentru simularea in deplina siguranta a unor experimente greu de realizat in laborator, verificarea solutiilor unor probleme sau identificarea solutiilor optime de desfasurare a unui nou experiment proiectat de catre elevi.De asemenea calculatorul este folosit pentru dezvoltarea competentelor de comunicare si de studiu individual, pentru colectarea, selectarea, sintetizarea si prezentarea informatiilor, pentru tehnoredactarea unor referate.Atfel elevii isi dezvolta capacitatea de a aprecia critic acuratetea si corectitudinea informatiilor dobandite din diverse surse.Utilizarea calculatorului permite intelegerea materiei intr-un timp mai scurt si o abordare diferentiata a notiunilor in functie de nivelul fiecarui elev.Se reduce timpul necesar prelucrarii datelor experimentale in favoarea unor activitati de invatare care sa implice procese cognitive de rang superior :elaborarea de catre elevi a unor softuri si materiale didactice necesare studierii fizicii.Se dezvolta astfel creativitatea elevilor.Acestia invata sa puna intrebari, sa cerceteze si sa discute probleme stiintifice care le pot afecta propria viata.Ei devin persoane responsabile capabile sa se integreze social.
Utilizarea la intamplare, fara un scop precis, la un moment nepotrivit a calculatorului in timpul lectiei duce la plictiseala, monotonie; ineficienta invatarii prin neparticiparea unor elevi la lectie, nerealizarea obiectivelor lectiei, izolarea elevilor si chiar repulsie fata de acest mijloc modern de predare-invatare. Folosirea in exces a calculatorului poate duce la pierderea abilitatilor practice, de calcul si de investigare a realitatii, la deteriorarea relatiilor umane.
Deci integrarea softurilor educationale in lectie trebuie sa tina seama de scopurile si obiectivele operationale, de gradul de pregatire al profesorului in utilizarea calculatorului, de stilul profesorului, de numarul de elevi, de interesul, cunostiintele si abilitatile acestora, de atmosfera din clasa si tipul programelor folosite, de timpul cat se integreaza softul in lectie, de sincronizarea explicatiilor cu secventele utilizate, de metodele de evaluare, de fisele de lucru elaborate.
Calculatorul trebuie folosit astfel incat sa urmareasca achizitionarea unor cunostiinte si formarea unor deprinderi care sa permita elevului sa se adapteze cerintelor unei societati aflata intr-o permanenta evolutie. Acesta trebuie sa fie pregatit pentru schimbari, sa le intampine cu entuziasm nu cu frica si rezistenta.
Daca elevii sunt orientati cu incredere spre schimbare, ei vor simti nevoia de a fi instruiti cat mai bine pentru a face fata noilor tipuri de profesii. Esecul in dezvoltarea capacitatii de a reactiona la schimbare poate atrage dupa sine pasivitatea si alienarea.
Profesorul traieste el insusi intr-o societate in schimbare, si din fericire, in prima linie a schimbarii, astfel incat va trebui sa se adapteze, sa se acomodeze sa se perfectioneze continuu. El trebuie sa se comporte in asa fel incat sa fie un model de educatie permanenta pentru elevii sai. Intr-un fel deci, profesorul si elevii trebuie sa fie “colegi de invatare”.
Rolul profesorului este cel de orientator si coordonator al invatarii. Profesorul nu va imparti pur si simplu cunostiinte in forma rezumata, cunostiinte care au fost selectionate de calculator pentru ca ele contin exact ceea ce are nevoie un elev pentru o anumita etapa a invatarii. El va ajuta elevii sa invete in felul cel mai bun pentru ei.
De asemenea, educatia nu se realizeaza numai prin simpla dezvoltare intelectuala. Tot atat de importanta este si necesitatea educatiei pentru viata, tot ceea ce genereaza interes si cunoastere. Deci nu se poate pune problema inlocuirii profesorului cu calculatorul, ci acesta trebuie utilizat doar pentru optimizarea procesului instructiv-educativ, in anumite etape.

Niciun comentariu: